Vegetarische gerechten

Koken en eten daar gaat het hier om, lekker gezond en vers. Het is geen blog met speciale menu's, maar gewoon lekker eten.
Koken is leuk en het ontdekken dat je telkens anders kan koken is nog leuker.
Het is een avontuur om met kruiden en specerijen te koken.
kijken over de grens, ik hou ervan om verder te kijken en de maaltijden van 'onze buren' te proberen maar met de middelen uit mijn omgeving.
Veel groenten kruiden en fruit komen uit eigen tuin of van biologische tuinderijen.
Het is een uitdaging voor mij om een recept te maken wat bij mij past met de groenten en kruiden die voor handen zijn.

Veel plezier op mijn blog,

Alida.


What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail

woensdag 25 maart 2015

Salade van kropsla, ei en asperges.

Salade van kropsla, ei en asperges.

Dit gerecht heb ik gemaakt naar aanleiding van een recept van Dick Soek.
In het boek 'Koken op het Hoge Land’ heeft hij een vegetarische salade gemaakt met schorseneren. 
Ik heb grote afkeer van deze groenten dus ik kies asperges voor deze salade.
En de kwarteleitjes die hij gebruikt zijn schattig vooral met Pasen maar ik heb ze niet. Dus dit recept is wel geïnspireerd door Dick Soek het gerecht met de schorseneren maar toch helemaal anders en met asperges!

Voorgerecht voor 4 personen.
  • 1 kropsla
  • 8 kleine eieren van de krielkippen
  • 1 bos Rucola
  • 2 eet geitenkwark
  • 3 eet mayonaise
  • 1 theel Groningse mosterd
  • boter
  • citroen
  • 8 asperges
  • peper uit de molen en zout

Voorbereiding; 
Was de kropsla en apart de rucola laat beide soorten sla uitlekken.
Kook de eieren 4 minuten en laat ze schrikken onder de koude kraan. 
Pel ze en snijd overlangs door.
Kook de asperges net gaar, duurt ± 4 minuten laat uitlekken, snijd ze in twee of drie stukken, leg er een klontje boter op.
Meng de kwark met de mayonaise en een theelepel Groningse mosterd.

Presentatie; 
Leg op ieder bord een paar mooie slabladeren vanuit het midden van de krop. Verdeel hierop de rucolasla. Besprenkel met wat citroensap.
Leg de asperges hierop en de halve eieren.
Eindig met een schep van de mayonaise-saus. 

Bestrooi met peper en zout.

Geef er dun gesneden geroosterd zuurdesembrood in stukjes bij.


Geen opmerkingen:

Een reactie posten