Vegetarische gerechten

Koken en eten daar gaat het hier om, lekker gezond en vers. Het is geen blog met speciale menu's, maar gewoon lekker eten.
Koken is leuk en het ontdekken dat je telkens anders kan koken is nog leuker.
Het is een avontuur om met kruiden en specerijen te koken.
kijken over de grens, ik hou ervan om verder te kijken en de maaltijden van 'onze buren' te proberen maar met de middelen uit mijn omgeving.
Veel groenten kruiden en fruit komen uit eigen tuin of van biologische tuinderijen.
Het is een uitdaging voor mij om een recept te maken wat bij mij past met de groenten en kruiden die voor handen zijn.

Veel plezier op mijn blog,

Alida.


What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail

zondag 19 april 2015

Verse eierpasta.




Verse eierpasta.
Pasta maak je met de hand, het kneden duurt 15-20 minuten afhankelijk hoe handig je ermee bent. 

Ik gebruik een pasta machine om de deegflappen dunner uit te rollen. 
Er zitten verschillende rollers in waarmee je de pastavorm kan kiezen.
Het is even werk maar dan heb je ook fantastische pasta.

Omdat ik in mijn keuken gewoonlijk tarwevrij kook gebruik ik speltmeel. 
Dit is een ‘oud’ soort graan een voorloper van de huidige uitgeteelde tarwe.
Spelt is een iets lastiger meel om goed te verwerken maar de ervaring hiermee helpt.

Heel bijzonder is het om zeer fijn gehakte rozemarijn door het deeg te kneden!
Nodig; 
500 g speltbloem, 
zout, 
4 grote eieren en 6 eidooiers.

Meng de bloem met 1th zout en maak een kuittje in het midden. 
Meng de eieren en daarna een voor een de eidooiers door het meel als het te droog wordt een volgende dooier toevoegen. 
Kneden totdat het een mooi glanzend en soepel deeg is, vorm een bal, pak in gladfolie en leg een poosje in de koelkast.

Verdeel het deeg in 5 stukken en voer die een voor een door de pastamachine op de breedste stand. 
Gebruik wat rijstebloem tijdens het draaien van het deeg in de pastamaker.
Herhaal dit zo’n 10 keer. 
Haal het deeg 4 keer door andere standen steeds wat smaller. 

Als je het direct wilt gebruiken snijd je het in de vorm die je wilt en dek af met gladfolie.
Breng een grote pan 3ltr. met water en zout aan de kook en doe er een portie pasta in breng weer aan de kook. 
Verse pasta is in drie minuten gaar.
Roer even om plakken te voorkomen en laat in een vergiet uitlekken en scheutje olie toervoegen helpt tegen het plakken. Niet afspoelen!

Je kan de gesneden pasta ook drogen door de slierten over een stok te hangen. De kooktijd van gedroogde pasta is iets langer.

Geen opmerkingen:

Een reactie posten