Vegetarische gerechten

Koken en eten daar gaat het hier om, lekker gezond en vers. Het is geen blog met speciale menu's, maar gewoon lekker eten.
Koken is leuk en het ontdekken dat je telkens anders kan koken is nog leuker.
Het is een avontuur om met kruiden en specerijen te koken.
kijken over de grens, ik hou ervan om verder te kijken en de maaltijden van 'onze buren' te proberen maar met de middelen uit mijn omgeving.
Veel groenten kruiden en fruit komen uit eigen tuin of van biologische tuinderijen.
Het is een uitdaging voor mij om een recept te maken wat bij mij past met de groenten en kruiden die voor handen zijn.

Veel plezier op mijn blog,

Alida.


What do you want to do ?
New mail
What do you want to do ?
New mail

donderdag 24 december 2015

Kerst tulband



Tulband

250 g boter net gesmolten,
400 g bloem, ik gebruik speltmeel maar tarwebloem kan ook,
200 g suiker,
200 g amandelen grof gehakt,
250 g rozijnen, krenten en cranberry’s,
2 th gedroogde gist,
4 eetlepels citroensap,
rasp van een biologische citroen
± 250 ml water of lauwe melk
3 eieren
1 th zout


Maak een zetsel van de gist en een lepel suiker met de helft van het water of de melk, laat rijzen.
Klop de eieren en de suiker luchtig.
Doe de overige ingredienten bij de eieren en de suiker samen met het gistmengsel.
Kneed en besla het beslag tot een zacht deeg.
Vet een tulbandvorm in en verdeel het vruchtendeeg hierin. Zet afgedekt op een warme plaats om te laten rijzen ongeveer twee uur.
Bakken in een voorverwarmde oven op ±180 graden, 50-60 minuten.
Bestrooi na afkoeling met poedersuiker.



Geen opmerkingen:

Een reactie posten